A chinoiserie, azaz „kínaizáló”
stílus főként a XVIII. századi Európában hódított. A kelettel folytatott élénk
kereskedelem révén már a XVII. század elején számos bútor, használati- és
dísztárgy, selyem érkezett a kontinensre. A chinoiserie divatjának elterjedése
Franciaországban Madame Pompadournak (1721-1764) köszönhető. Mint a király
szeretője, ő diktálta a divatot és a legtöbb megrendelés is tőle érkezett.
Angliában Thomas Chippendale (1718-1779), zseniális tervező és bútorműves kiadott
bútortervei és rajzai segítségével terjedt el.
A kínaizáló stílus a rokokó
részeként jelent meg. A Kínából érkező porcelántárgyakat mindig nagy becsben
tartották, áruk miatt az uralkodó osztály lakberendezéséhez tartoztak. 1709-ben
megfejtették a porcelángyártás titkát, attól kezdve a kínai munkák utánzása
volt a cél. A bútorok legfőbb jellemzője a lakktechnika. A lakkozás időigényes
művelet, akár 30-50-100 réteg is felkerült egyetlen darabra. Legelterjedtebb a
fekete, a vörös és a zöld lakkozás volt. Ezek legjobb utánzata a vernis Martin,
de ez sem ért fel az eredetivel. Szívesen alkalmazták aranyozott díszítésekkel
párosítva, a nagyobb kontraszt kedvéért. Megjelent Európában a papírtapéta is
(eddig a falakra festés, vagy kárpitozás került). A chinoiserie legfőbb
motívumai a madarak (papagájok, darvak), sárkányok, majmok, rácsminta, virágos
ágak, kínai életképek és tájképek, mint a bútorok központi díszítőelemei. Divatos
lett az áttört támlájú szék, a pagodaszerű felépítmény az ágyakon és
szekrényeken, a rizspapírral borított paraván és a bambusznádat utánzó faragás.
Ezekből
a motívumokból egy lakberendező a mai szemnek is ízléses, érdekes enteriőrt tud
létrehozni, elegáns és klasszikus megoldást adva a napjainkban is divatos
keleti stílusra.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése