A francia reneszánsz során nem
csak az építészetben és a művészetekben készültek kiemelkedő alkotások, de a
berendezési tárgyak szépsége és a kényelem is előtérbe került. Két uralkodó
neve fémjelzi igazán ezt a kort: I. Ferenc (1494-1547) itáliai hadjáratai során
ismerkedett meg a gótikát követő új irányzattal. Azonnal beleszeretett a díszítésekbe
és az emberközpontú látásmódba. Hazatérve, Franciaországban is meghonosította
az ott látottakat. Számos Loire menti kastély épült, vagy épült át az ő
uralkodása alatt (pl.: Chambord, Chenonceau, Villandry). Ő hívta udvarába
Leonardo Da Vincit is. Medici Katalin (1519-1589) Firenzében született és az
olasz reneszánsz fénykorában nőtt fel. Ennek szeretetét vitte Franciaországba,
ahol hozzáment a leendő II. Henrikhez. Régensként nagy összegeket költött a kastélyok
bebútorozására, átépítésére (Louvre) és műkincsekre.
A francia reneszánsz lakóterekre
jellemző a térhatás: hatalmas kandallók, impozáns márványlépcsők, nagy közös
terek. A kőből épült falakat gazdag mintázatú falikárpitokkal borították, ami
valamennyire védett a hideg ellen is. Az ágyak lábon álltak, ezzel védekezve a
kőpadló hűvössége és a rovarok ellen, valamint rendelkeztek baldachinnal, ami
nem csak a privát teret biztosította, de védett a huzattól is. Ekkor már szokás
volt a fontos vendégeket az ágyban fekve fogadni.
A láda, mint legfőbb tárolóeszköz
mellett megjelentek a szekrények első változatai is (dressoire,
kabinetszekrény). Ezek dúsan faragottak, mutatják a tulajdonos gazdagságát és
társadalmi rangját is. A bútoroknál is építészeti formaelemeket találunk:
oszlopsor, ívsor, párkány, stb. Ekkor kezdték alkalmazni a keretbetétes
szerkezetet, intarziát, furnérozást, berakásokat. A székek lehettek fix
építésűek, vagy összecsukhatók. Megjelent a kárpitozás (bőr, bársony), ami
kényelmesebb ülést biztosított. Az asztalok már nem szétszedhetők, oszlopos
lábakon álló, masszív, impozáns darabok.
Az udvar egyik kastélyból a
másikba költözött, mert a nagy létszámú udvartartást egy város és környéke csak
korlátozott ideig tudta élelmezni. Ilyenkor az összes bútort, falikárpitot,
étkészletet, ruhatárat, stb. vitték magukkal. A reneszánsz vége felé (III. és
IV. Henrik uralkodása alatt) Párizs lett a királyok állandó székhelye.
Az
akkori enteriőr mai szemmel nézve talán túldíszítettnek, idejétmúltnak hathat.
De modern körülmények között is megvalósítható az akkori életérzés és a művészeti
érték megteremtése. Ehhez kérje lakberendező segítségét.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése